Selasa, 06 Agustus 2013

Renungan Pulang Kampung

Tiap tahun kita bulik ka kampung amun sudah parak hari raya, tapi ada lah pian mamparhatiakan napa haja nang sudah baubah di kampung kita? Ada lah pian mamikirakan kampung kita dalam konsep #Pahuluan ? "Sebuah wilayah di utara Kalsel yang terdiri dari 6 kabupaten"

Pian pasti baisi alasan knp pian madam & bulik kampung amun hari raya? Kuliah di Banjar/ banua urang? Bagawi? Atawa nang lainnya, iya nintu masalah nang kd bnyk kita sadari di banua kita nang sabujurnya, #Pahuluan.

Ulun disini bapandir dalam konsep #Pahuluan lain kabupaten/ prov kalsel, kita lihat di #Pahuluan smp wahini kdd kampus nang pinda patut, mun ada jua pasti swasta nang jauh dr layak dalam hal infrastruktur. Padahal amun dihitung brp ratus/ ribu kanakan #Pahuluan nang kuliah di Banjar/ luar banua kita. Nintu babanding lurus lawan jumlah urang #Pahuluan nang sarjana. Artinya napa? Artinya sabujurnya urang #Pahuluan kada sadikit nang pintar! Amun pian malihat di Banjar & sakitarnya, cek di Pemda-nya, insyaAllah pian banyak batamuan banyak PNS aslinya urang #Pahuluan. Sudah kd rahasia mun di Banjarbaru PNSnya bnyk urang amuntai, atawa nang di Martapura bnyk urang kandangan/ rantau. Banyak jua dosen di unlam urang #Pahuluan. tamasuk Dewa Pahuluan nang umpat andil mambangun MGR Banjarbaru.


Tapi adalah buhan pian, urang #Pahuluan, mahasiswa/ PNS pemkab- prov nang mamikirakan kaya apa tatinggalnya pambangunan di kampung kita dlm konsep #Pahuluan? Ulun sambat lagi, kampung kita! Jgn terlena kanyamanan
bagana di kuta tp kampung saurang kd tabangun, amun parlu pindah mulai kuta ka kampung. Kampung kita parlu buhan pian nang pintar-pintar gasan mambangun! Kd gasan bulik tiap hari raya wara!

Ada lah nang pintar2 mamikirakan ky apa caranya spy di #Pahuluan ada kampus nang bagus, misalnya bupati2 di #Pahuluan kumpak baulah kampus bangaran universitas pahuluan? Supaya masyarakat kita tambah pintar! Sadih amun mandangar sbagian urang masih bapikir urang #Pahuluan kd lbh pintar drpd urang Banjar, knp jd ky nintu? Krn kita saurang nang kada perduli!

Kita baisi hak gasan minta samuaan pasilitas, cuba lihati SDA kita khususnya Batubara nang tiap hari ditabuk, adalah dampak positifnya gasan pmbangunan banua kita? Dapat dabunya wara? Mati lampu? Dimana ma'andak akal. Adalah universitas nang baik? Adalah rumah sakit nang patut? Mun garing di rujuk ka RS ulin sawat lamah di jalan, balum lg mlalui play over.

Cuba pikirakan sakali lg, knp kita bagawi/ kuliah ka luar #Pahuluan? Pasti krn kita bapikir diluar #Pahuluan lbh baik. Ayu sanak kita bangun banua! Nang pangusaha lakasi invstasi di banua kita saurang! Nang baisi jabatan dimanpaatakan gasan mambangun banua! Nang kuliah bari pamikiran pian nang pintar gasan pambangunan kampung kita, jangan imbah lulus kuliah bagawi di banua urang! 

Kata-kata pa'ampihan dari Admin:


Banua kita parlu urang #Pahuluan nang pintar & hakun mambangun banua!

tulisan ini bukan politik tapi murni rasa prihatin terhadap banua kita!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar